دشمن شناسی و دشمن ستیزی در زیارت عاشورا
دشمن شناسی و دشمن ستیزی در زیارت عاشورا
زیارت عاشورا، بهعنوان راهبرد شیعه در برخورد با دوستان و دشمنان اهل بیت(ع)، ویژگی خاص به خود را داردکه همان بحث “تولی و تبری” است. آنچه که ما در زیارت عاشورا بسیار ملاحظه می کنیم “لعن” نسبت به گروهی و “سلام” نسبت به گروهی دیگر است.البته تعداد لعن ها در این زیارت نسبت به سلام ها بیشتر است که این هم جای تامل دارد. که بدان اشاره می کنیم.
در زیارت عاشورا می خوانیم“فلعن الله امه اسست اساس ظلم و الجور”یعنی همان اصول و قوانینی که مقدمات “اول ظالم ظلم “را به وجود آورد،هرچند که ممکن است به ظاهر منطقی جلوه نماید اما ریشه ی اعتقادات و باورهای مردم نسبت به اهل بیت رامی سوازند تا اولین ظلم به اهل بیت در سقیفه رقم زند،حق ولایت به یغما رود و دختر رسول خدا سیلی بخورد. اگر کسی بگوید شهادت اباعبد الله الحسین(علیسه السلام)محصول عاشورای 61 هجری بود،در دشمن شناسی ضعیف است زیرا از سال 11 هجری که پیامبر اکرم از دنیا رفتند تا61 هجری، 50 سال حلقۀ مفقوده راازنظر انداخته است.وآنان که کشته شد ن محسنرا تماشا کردند ؛ سنــد “تیــر به اصغـــر زدن” امضا کـردنـد .
ما درفرازی می خوانیم:والعن اباسفیان ومعاویه…اباسفیان در حادثۀ عاشورای 61هجری نقش مستقیم ندارد.اما با این عبارت شیعۀ بصیر آگاه می فهمد که باید هم جبهه های پشت سر راهم ببیندو هم جبهه پیش رو را که صدام دیروز و داعش امروز همه ی آنها زیر پرچم آمریکا به وجود آمده و تقویت و حمایت شده اند.وامروز شیعه باید بتواند افق های دوررا ببیند تا بتواند زمینه ساز ظهور موعود"عج الله تعالی” شود
در لعن های زیارت عاشورا به دو جملۀبرمی خوریم:
1-ولعن الله امة اسرجت و الجمت و تنقبت لقتالک
2-ولعن الله الممهدین لهم باالتمکین من قتالکم
“لعنت خدابر کسانی را که اسبها را زین کردندو لگام زدندو سبقت گرفتند به کشتن تو–لعنت خدا بر کسانی که زمینه سازشهادت تو بودند”
این عبارت نشان می دهد اگرکسی در سپاه دشمن فقط اسبی زین کند ویا دهنه بزند و حتی کمتر از آن…قطعا در زمرۀ دشمن به حساب می آیدو روز قیامت گرفتار عذاب خواهد بود. چرا که یک راه مستقیم بیشتر وجود ندارد و غیر از آن بقیه همه ضلالت و گمراهی است.حد وسطی نداریم.
آنقدر دشمن شناسی در اسلام اهمیت دارد که “فروختن اسلحه به کفار"جزءگناهان کبیره شمرده شده است.یا استفاده از ابزاری که باعث تقویت جبهه ی کفار باشد چه در بعد روانی و تبلیغاتی همچون"ماهواره"و چه در بعد اقتصادی همچون"خرید کالاهای صهیونیستی و آمریکایی،…"امروزه اگر کسی یک ریال به اسرائیل و امریکا کمک کند مصداق اسرجت و الجمت است.
نمونه امام شناس ودشمن شناس واقعی حضرت عباس علیه السلام است.وقتی امان نامه برایش آوردند؛جواب دندان شکنی به شمر ملعون دادکه همه را متحیر کرد.تازه در شب عاشوراوقتی اباعبد الله خطاب به اصحاب فرمود بیعت را ازشما برداشتم اولین نفری که اظهار ارادت کرد؛حضرت ایشان بود.لذا امام صادق علیه السلام فرمود:کان عمنا العباس نافذ البصیرة وصلب الایمان…
امروزه به نظر میرسد که طرح حذف شعار «مرگ بر آمریکا» با استفاده از خاطرات مرده و موارد شبههناک ـ از سوی هر کس و یا گروهی که باشد ـ مغایر با اهداف انقلاب اسلامی است؛ زیرا آمریکاییها هر روز از روزهای قبل بر دشمنی خود با پیشرفت اهداف انقلاب اصرار ورزیده و از اظهار دشمنی آشکار با انقلاب و موفقیتهای آن ابایی ندارند.
و البته گروههایی هستند که وسط راه از مسیر حق برگشته و به هر بهانه ای وارد جبهه ی باطل می شوند. ” و لعن الله عمر بن سعد و لعن الله شمرا… باید از عمر سعد که روزی همبازی و همراه امام حسین بود و از شمر که شانه به شانه حسین(ع) ـ قریب به 27 ماه ـ در جنگ صفین جنگیده و امتیاز جانبازی را در سپاه امیرالمؤمنین علی(ع) کسب کرده، به دلیل گرایش به زرق و برق دنیا و لجاجت و عقدهگشایی در برخورد با اهل بیت(ع) با ذکر نام و عنوان یاد کرد.
در جبهه مخالفین انقلاب ، گاهی بعضیها با خانواده و تیره و تبار بهعرصه مبارزه با انقلاب و اهداف آن وارد میشوند. راهبرد زیارت عاشورا این است که نام این خاندانها نیز باید صریح افشا شود تا نیروهای خودی از نفوذ و آسیب آنها در امان باشند، حتی اوصاف ننگین آنها مثل ویژهخواری، جگرخواری و… را باید نام برد. و لعن آل زیاد و آل مروان و لعن الله بنی امیه قاطبه… آل ابی سفیان و آل مروان… و ابن اکله الاکباد
اینقبیل خانوادهها را در مسیر مبارزه با انقلاب اسلامی ایران و دستاندازی آنها به گلوگاههای اقتصادی کشور در رسیدن به اهداف شوم میتوان به عیان مشاهده کرد.
در نتیجه آنچه از بحث دشمن شناسی زیارت عاشورا برای ما ملموس است اینکه اذعان کنیم که ما نه تنها در دوست شناسی و دشمنشناس ظاهرنگر و احساساتی و اسیر جوّ و شایعات نیستیم، بلکه کاملاً با بصیرت امور را تعقیب میکنیم. لذا ابتدا نه یزید و شمر، بلکه بنیانگذاران جریان انحرافی و پایهگذاران ظلم را لعنت میکنیم. و ظلم را نیز صرفاً در کشتن، ترور یا قتل عام نمیبینیم، بلکه میگوییم: ظلم بزرگتر دور کردن شما از مقام و رتبهای [خلافت و حکومت] است که خدا آن را برای شما قرار داده است و نه برای جهال و ظالمین. و در درجهی آخر لعنت میکنیم [دور از رحمت میشناسیم] کسانی را اقدام به جنگ کردند. و نه تنها آنان را، بلکه هر کس یا جریانی که به آنان کمک کرده است. و اعلام برائت از آنان میکنیم و با بیان “الی یوم القیامة"اذعان میکنیم که این موضعگیری، فقط مخصوص یک حادثه در یک برهه از تاریخ نیست، بلکه همیشگی است.که در واقع“کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا".