انقلاب اسلامی و فتنه
ight: 115%;” lang="FA">انقلاب اسلامی و فتنه
انقلابی که در سال 57 به پیروزی رسید از لحاظ ساختار و ماهیت متفاوت با دیگر انقلا ب های جهان بود.
در واقع انقلاب ایران با رهبریت مرجعیت دینی بر اساس تفکرات و ایدئولوژی دینی شکل گرفت و به پیروز ی رسید.و بر انقلاب رنسانس که آنقدر دین را سقوط داد که دیگر در هیچ یک از ابعاد زندگی غربی قابل مشاهده نبود ،مهر باطل زد.
در واقع ندای دین خواهی مردم ایران سخن نیچه را که می گفت: :"خدا مرد"،به سخره گرفت.
البته انقلاب ایران ،انقلابی در همه ابعاد بود،که همه این ابعاد تحت تاثیر اسلامیت انقلاب قرار داشت.
در حالیکه در دنیای مدرن و پست مدرن ،که در آن جهان با شتابی هر چه بیشتر از دین و ارزش های دینی فاصله می گرفت و سکولاریسم و مادی گری به عنوان مکتب غالب کشورهای جهان جا افتاد، مردی از سلاله پاکان رهبریت انقلاب را به دست گرفت که معتقد بود :"در حکومت اسلامی ،حاکمیت منحصر به خداست و قانون،فرمان و حکم خداست ،قانون اسلام یا فرمان خدا بر همه افراد و بر دولت اسلامی ،حکومت تام دارد".
بر همین مبنا،در ایران مدلی از حکومت شکل گرفت که از نظر شکل و محتوا و اهداف ،نه تنها با نظام سکولاررایج در جهان شباهتی نداشت ،بلکه سیستمی تهاجمی و ضد استکبار ی نیز اتخاذ کرد و فارغ از فضا سازی ها و توطئه های گوناگون ،بر اصول و ارزش های اسلامی و دینی خود پای فشرد.
انقلاب اسلامی نه تنها داعیه امکان اداره حکومت بر مبنای دین را مطرح کرد ،بلکه خود طرحی حکومتی با شاکله دینی را در دستور کار خود قرار داد ،وشاکله ای با عنوان جامعه ولائی ایجاد کرد که همه ابعاد نظام را تحت پوشش خود قرار داد،که ضامن بقا و تداوم انقلاب بوده است و مانعی بر سر راه پیشبرد اهداف شوم دشمنان محسوب می شود.
مهندسی این ساختار برای نظام حکومت ولائی بر سه ستون امت ولائی ،رهبر ولائی و مکتب ولائی استوار است که باعث شده تا کنون نیز با حضور به موقع امت ولایت مدار در صحنه تحت رهبری ولایت فقیه بر اساس تفکرات ولائی ،همه توطئه های گوناگون را به چالش کشاند و ناکام گذارد.
البته جای هیچ تردید و شبهه ای نیست که چنین نظام با این ابهت و عظمت برای منافع دیگر کشورهای استعماری خطرات بالفعل و بالقوه فراوانی دارند بنابراین معاندان و دشمنان تمام همّت و قوّت با تمام ابزار به کار می بندند تا این نظام را نابود سازند ،توجه به تاریخ 35 ساله انقلاب شاهد ی بر این حقیقت می باشد.
امّا فتنه …
با توجّه به کاربرد واژه فتنه در موقعیت های اجتماعی و سیاسی و در قرآن کریم و نیز روایات امامان معصوم و فرمایشات مقام معظّم رهبری می توان این تعریف را از فتنه ارائه داد که:"فتنه،وضعیت فردی یا اجتماعی آشفته و بحرانی است که موجب امتحان و آزمایش افراد می گردد".
در قرآن کریم به آزمون و سختی هاو شرایط خاص که می تواند سنجش و امتحان فرد را فراهم سازد ،اشاره دارد.
“انما اموالکم و اولادکم فتنه والله عنده اجر عظیم"تغابن/15
در مجموع می توان گفت،فتنه آزمایش های فوق العاده سختی است که شبیه عذاب می باشد .
در خطاب قرآنی هنگام استعمال کلمه فتنه آن را متوجّه دین داران و مومنین و جامعه دینی می کند و در لسان نهج البلاغه علاوه بر آن به معنای امتزاج و التباس باطلی به حق آمده که باعث می شود برخی امور بر مردم مشتبه شود.از دیدگاه امام علی علیه السلام ظهور هرج و مرج و بی ثباتی در اندیشه و حق جلوه دادن باطل و باطل جلوه دادن حق در نظر افراد ،از نتایج فتنه است .
البته این نوع فتنه ها در صدر اسلام کم نبوده است .همچون فتنه سقیفه ،قتل عثمان،فتنه جمل،ماجرای حکمیت،فتنه خوارجو… که به عنوان عبرت ، از آنها پند آموخت “فاعتبرو یا اولی البصار.
در الگوی علوی ،ریشه کلی فتنه در دو امر خلاصه می شود:
1-تبعیت از هوای نفس
2- بدعت گذاری در دین
امیر سخن در خطبه 50 نهج البلاغه می فرماید:
همانا ابتدای بروز آشوب ها و فتنه ها هواها است که مورد تبعیت قرار می گیرد و احکامی است که بدعت گذاشته می شوند.در این فتنه ها با کتاب خدا مخالفت می شود و منردان از مردان دیگر بر مبنای غیر از دین خدا تبعیت می کنند.
از مهم ترین آثار و تبعات فتنه ،می توان به آمیختن حق با باطل و دشواری تشخیص حقیقت،حتّی برای رهروان حق اشاره کرد.
بانیان فتنه از جهل و ناآگاهی مردم و عوام جامعه بهره می برند ،آنگاه با ایجاد شایعه ،فضا را غبارآلود کرده تا بر موج احساسات و ناآگاهی ها سوار شوند و حداکثر سود را از آن ببرند.
در اینجاست که بصیرت نمود عینی پیدا می کند چونکه بصیرت پادزهر فتنه است و چشم فتنه را کور می کند.در واقع بصیرت قوه ی تشخیص حق از آنچه ظاهرا حق است ،اما سرابی بیش نیست و البته در چنین شرایطی بصیرت به افراد گوشزد می نماید که باطن این حق نماها ،باطلی بیش نیست و در ورای قرآن سرنیزه کردن ،مکر معاویه پنهان است .
بصیرت این نکته را مورد تاکید قرار می دهد که فریب ظاهر را نخورده و از پوسته ی فریبکاری تزویر باید گذشت و از پس این دستکش های مخملین و لبخند های دلفریب ،دست های چدنی و دندان های آهنین نهفته است.
و همچنین از جانب اهل بصیرت آنچه بایدرقم بخورد ،شفاف سازی و آگاه سازی است.
اهل بصیرت باید مختصات بازی را خوب بشناسند و درصدد تشریح آن برای عموم و خواص مردد جامعه برآیند.
نتیجه آنکه این انقلاب بخاطر ماهیت دینی و ضد امپریالیستی خود سراسر پر از هجوم فتنه های رنگارنگ بوده و هست و اقشار طلاب و روحانیون جامعه به عنوان اقشار تاثیر گذار بر جامعه ،به سیاست روز آشنا بوده و خط و مسیر روشن حق را به مردم نشان دهند تا جامعه اسلامی بر مبنای حکومت ولائی بیش از پیش در جهان بدرخشد.
منابع
قرآن کریم
نهج البلاغه
ولایت فقیه ،امام خمینی
بصیرت و عصر جنگ نرم ،سید غفّار و سید علی رضوی پور
انقلاب اسلامی در بوته آزمون ،منوچهر محمدی